ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری (شاخص های انقلابی بودن – 1)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری (شاخص های انقلابی بودن – 1)

انقلابی گری، منظومه فکری معمار انقلاب و مقام معظم رهبری

 

آیت الله خامنه ای: «مبنای اوّل (انقلاب اسلامی)، پایبندی به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است. اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است، اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار ... »

روز چهاردهم خرداد/جوزا(سوم می) هر سال، مردم از نقاط مختلف ایران و حتی از برخی کشورهای جهان، در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 1989، در کنار مرقد مطهر ایشان گرد هم می آیند تا ضمن عزاداری ، با آرمانهای والای ایشان بیعت کنند. نقطۀ اوج این مراسم باشکوه، سخنرانی روشنگرانه و هدایتگر آیت الله خامنه ای، جانشین صالح امام خمینی است که عمدتاً در مورد ویژگیها و شخصیت ایشان صورت می گیرد. امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاخص ها و ویژگی های یک فرد انقلابی را که در مکتب امام خمینی (ره) رشد و پرورش یافته است ، بیان کرد. اما قبل از آن ، ایشان از حضرت امام به عنوان یک "مؤمنِ متعبّدِ انقلابی" یاد کردند و به توضیح این سه صفت مهمِ رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران پرداختند. 


هیچکس در مراتب والای ایمان امام خمینی شک ندارد . آیت الله خامنه ای نیز در مورد ایمان ایشان می فرماید: «مؤمن، یعنی مؤمن به خدا است، مؤمن به هدف است، مؤمن به راهی است که او را به این هدف می رسانَد، و مؤمن به مردم است.» ایشان ایمانی حضرت امام را برگرفته از رسول گرامی اسلام (ص) می داند که در آیۀ 61 سورۀ توبه از آن سخن گفته شده است. 
بندگی و اطاعت خداوند برترین صفت یک مؤمن است، آنگونه که به گفته مقام معظم رهبری، با آنکه پیامبر اکرم مزین به صفات والایی بود، اما خداوند از مسلمانان خواسته است تا در نمازهای روزانۀ خود مقام عبودیت او را تکرار کنند و بگویند: «شهادت می دهم که محمد بنده و فرستادۀ خداست.» ایشان در مورد متعبد بودن امام خمینی (ره) تصریح می کند: «امام دارای این صفت بود، صفت عبودیّت؛ اهل خشوع بود، اهل تضرّع بود، اهل دعا بود؛ مؤمن متعبّد (بود).» 

اما آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در کنار مرقد امام خمینی، بر ویژگی سوم ایشان یعنی " انقلابی بودن " تاکید کردند که قدرت های مادی به دلیل همین صفت با او دشمن بودند و از وی می ترسیدند. ایشان توضیح می دهند: «اساساً قدرت های مادّی از کلمۀ انقلاب وحشت می کنند؛ از کلمۀ "انقلاب اسلامی" وحشت می کنند، می هراسند، می رَمند. فشارهایی هم که وارد می کنند، به‌خاطر انقلابی گری است.» رهبر انقلاب اسلامی دلیل ترس قدرت های سلطه گر از انقلاب را چنین بیان می کنند: «علّت این است که این کشور بزرگ و پهناور، این کشور پربرکت، این کشور ثروتمند که هم ثروت طبیعی دارد، هم ثروت انسانی دارد، یکپارچه در قبضۀ قدرت آنها بود، در اختیار آمریکا بود؛ انقلاب آمد آنها را از این کشور بیرون کرد؛ ... امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلاب ها بیرون کشید؛ به ‌وسیلۀ انقلاب، کشور را از منجلاب های متعدّدی خارج کرد، ... از منجلاب وابستگی، از منجلاب عقب‌ ماندگی، از منجلاب فساد سیاسی، از منجلاب فساد اخلاقی، از منجلاب حقارت بین‌المللی. ... » آنچه امام خمینی (ره) انجام داد، کاری بزرگ و انقلابی بود و سرنوشت کشور و مردم ایران را کاملاً تغییر داد. آیت الله خامنه ای تصریح می کند که حضرت امام، هدف ملت ایران را "حاکمیت دین خدا" قرار داد و در مورد این هدف بزرگ می فرماید: «حاکمیّت دین خدا به ‌معنی عدالت اجتماعیِ به‌ معنای واقعی است، به ‌معنای ریشه ‌کنی فقر است، به ‌معنای ریشه ‌کنی جهل است، به معنای ریشه ‌کنی استضعاف است؛ حاکمیّت دین خدا به‌ معنای برقراری منظومۀ ارزشهای اسلامی است، (به‌ معنای‌) ریشه ‌کنی آسیب‌ های اجتماعی است، (به‌ معنای‌) تأمین سلامت جسمی و سلامت اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور است، (به ‌معنای‌) تأمین عزّت ملّی و هویّت ملّی ایرانی و تأمین اقتدار بین‌المللی است، ... » 

البته پیداست اهدافی که امام خمینی در پی تحقق آنها در ایران بودند، اهداف بزرگی است که رسیدن به آنها تلاش و وقت زیادی می خواهد. مقام معظم رهبری تأمین این اهداف را در صورت تحقق یک شرط، ممکن می داند و می فرماید: «ما تا امروز به برکت حرکت در جهت انقلاب، دستاوردهای زیادی پیدا کرده‌ایم امّا هنوز تا آن هدفها فاصله بسیار زیاد است. می توانیم به آن هدفها برسیم، مشروط بر اینکه این قطار بر روی همین ریل حرکت کند؛ بر روی ریلی که امام، قطار جامعۀ اسلامی را به حرکت درآورد. » ایشان تصریح می کند که اگرچه مردم مسلمان ایران برای به دست آوردن و حفظ انقلاب، هزینه های سنگینی پرداخت کرده اند، اما دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علمیِ بسیاری به دست آورده است و به این نکته اشاره کردند که: «هرچه جلو آمدیم، هزینه ‌ها سبک‌ تر و قابل ‌تحمّل ‌تر، امّا منافع کلان ‌تر و بیشتر شده است. امروز روزی است که ما می توانیم، ملّت ایران می تواند بدون اینکه هزینۀ زیادی را متحمّل بشود، منافع بزرگی را از انقلاب به‌ دست بیاورد؛ امروز این توانایی وجود دارد. انقلاب ریشه دوانده است، درخت نظام اسلامی مستحکم شده است، حقایق بسیاری روشن شده ... » 

دومین نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عموم جوانان در کشورهای غربی

آیت الله خامنه ای در بیانات خود در سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، پس از توضیح در مورد صفت انقلابی بودن ایشان و عملکرد و اهداف انقلاب، به تشریح پنج شاخص از شاخص های انقلابی بودن پرداختند و تأکید کردند: «این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، مختلف است.» 
اولین ویژگی یک فرد انقلابی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می کنند "پایبندی به ارزشها و مبانی اساسی انقلاب" است. ایشان یکی از این مبانی اساسی انقلاب را چنین برمی شمرند: «مبنای اوّل، پایبندی به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است. اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است، اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار؛ این اسلام آمریکایی است. استکبار و قدرتهای مادّی از هر دو شاخۀ (اسلام آمریکایی) پشتیبانی کرده‌اند و می کنند؛ یک جاهایی آنها را به وجود می‌ آورند، یک جاهایی آنها را راهنمایی می کنند، یک جاهایی آنها را کمک می کنند. » 

اما برای گرفتار نشدن در دام اسلام آمریکایی باید اسلام ناب و اصیل را شناخت. آیت الله خامنه ای که قبلاً بارها درمورد ویژگیهای اسلام راستین سخن گفته اند، در کنار مرقد امام خمینی در این باره فرمودند: «اسلام ناب اسلامی است که همه‌ جانبه است؛ از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل می شود. اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود و در خلوت شخصی ‌مان معیّن می کند، هم تکلیف ما را در جامعه معیّن می کند، هم تکلیف ما را در قبال نظام اسلامی و ایجاد نظام اسلامی معیّن می کند؛ این اسلام ناب است. این یکی از مبانی است که باید به این پایبند بود.» 
از دیگر مبانی اساسی انقلاب اسلامی، مردمی بودن آن است. این انقلاب را مردم به وجود آورده و تداوم بخشیده اند و خود آیندۀ آن را رقم می زنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه تعبیر دقیقی دارند و می فرمایند: «وقتی ما مردمی بودن را و محور بودن مردم را با اسلام همراه می کنیم، ترکیب آن می شود جمهوری اسلامی. جمهوری اسلامی یعنی این مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدفها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است؛ اینها مردمی بودن است: رأی مردم، خواست مردم، حرکت مردم، عمل مردم، حضور مردم و شرافت مردم در نظام جمهوری اسلامی. این یکی از آن مبانی است و به ‌معنای واقعی کلمه باید به این معتقد بود. » 

"اعتقاد به پیشرفت، تحول و تکامل" مبنای دیگر انقلاب اسلامی است که باور به آن برای هر فرد انقلابی ضروری است. مقام معظم رهبری در بارۀ این اصل انقلاب چنین توضیح می دهند: « ... هم فقه ما، هم جامعه‌ شناسی ما، هم علوم انسانی ما، هم سیاست ما، هم روشهای گوناگون ما باید روز به ‌روز بهتر بشود، منتها به دست آدمهای خبره، به دست آدم های وارد، به دست انسانهای اهل تعمّق و کسانی که اهلیّت ایجاد راه‌ های نو را دارند؛ ... » 
ایشان یکی دیگر از مبانی اساسی انقلاب اسلامی را چنین برمی شمرند: «یکی از مبانی اساسی و ارزشهای اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان در هر نقطۀ عالم. اینها ارزشهای اساسی انقلاب است؛ از اینها نمی شود صرفِ ‌نظر کرد. اگر کسی، کسانی یا جریانی نسبت به محرومین بی ‌تفاوت باشد، یا نسبت به مظلومان عالم بی‌ تفاوت باشد، این شاخص در او وجود ندارد.» 


به این ترتیب، آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در کنار مرقد امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ضمن توصیف ایشان به عنوان یک شخصیت مؤمنِ متعبدِ انقلابی، از ایشان تجلیل کردند و شاخصه های انقلابی بودن را تشریح کردند. ما در برنامۀ آینده ، چهار شاخصۀ دیگر انقلابی بودن را از دیدگاه ایشان توضیح خواهیم داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق

تاريخ : دو شنبه 18 / 2 / 1400 | 20:44 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.