ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی

پوست مرغی با نام علمی کراتوزیس پیلاریس است که در آن سلول های مرده که از لایه سطحی پوست جدا می شوند روی سطح فولیکول های مو تجمع یافته و منفذ آن را مسدود می کنند. علت اصلی این مسئله مشخص نیست اگرچه ژنتیک در آن موثر شناخته شده است.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی

اختلال پوست مرغی

اختلال پوست مرغی (کراتوزیس پیلاریس) باعث بروز برآمدگی های قرمز، کوچک متعددی در اطراف فولیکول های مو بر روی دست ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. به طور کلی درمان مشخصی برای اختلال پوست مرغی وجود نداشته ولی به مرور زمان به طور خود به خود بهبود خواهد یافت.

افراد ممکن است این اختلال را همراه با بیماری های پوستی دیگر از اجداد خود به ارث برده باشند. بهبود این بیماری نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت خواهد داشت.

اختلال پوست مرغی یا همان اختلال پوست مرغی یکی از مشکلات رایج پوستی است که باعث خشکی، بروز لکه، برآمدگی های ریز پوستی بر روی دست ها، پاها، گونه ها و باسن فرد می شود.

این برآمدگی و لکه های پوستی بدون علامت بوده و فرد خارش یا دردی را حس نخواهد کرد.

به قدری این اختلال پوستی فراگیر است که بسیاری از افراد آن را به عنوان یکی از حالت های طبیعی پوست در نظر می گیرند. متأسفانه امکان درمان یا پیشگیری دائمی از این اختلال وجود ندارد اما به طور کلی می توان با استفاده از مرطوب کننده ها و کرم ها ظاهر پوست را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید.1
 

علائم کراتوزیس پیلاریس

برآمدگی های کوچک ناشی از کراتوزیس پیلاریس همرنگ پوست، قرمز یا قهوه ای و خشک هستند. این برآمدگی ها روی منافذ فولیکولی ایجاد شده و به پوست ناحیه ظاهری خشن و خشک می بخشند.

گاهی در مرکز این برامدگی ها نقطه ای همچون جوش های سر سیاه وجود دارد. گاهی نیز ممکن است ضایعه پوست مرغی دچار خارش شود. پوست مرغی در بالای بازو، بالای کمر و باسن شایع تر است.

صورت به خصوص در کودکان نیز ممکن است مبتلا به این اختلال گردد. انتشار پوست مرغی متقارن است. برامدگی ها پوستهای مبتلا در فصول سرد و کم رطوبت افزایش یافته و در گرما کمتر می شوند. محل مبتلا به طور کلی قرمز و ملتهب به نظر می رسد.2

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی

علل ایجاد پوست مرغی

نیمی از کودکان سالم، و یک سوم کودکان مبتلا به ایکتیوز وولگاریس (یک بیماری ژنتیکی) مبتلا به پوست مرغی بوده و در کودکای که اگزمای آتوپیک دارند نیز شایع است. در کل این بیماری در سنین کودکی و نوجوانی بیشتر دیده می شود اما در بزرگسالان و سالمندان نیز امکان ایجاد آن وجود دارد.

به غیر از عوامل ژنتیکی و ابتلا به برخی بیماری هایی که ذکر شد، مصرف بعضی داروهای سرطان همچون ومورافنیب علائم این بیماری را به عنوان عارضه جانبی افزایش می دهد.2
 

چگونه پزشکان این بیماری را تشخیص می دهند؟

تشخیص پوست مرغی شدن بدن بسیار ساده است و بر اساس یک ظاهر پوستی معمولی در مناطقی مانند سینه ها شناخته می شود. سابقه خانوادگی نیز در کراتوزیس پیلاریس بسیار موثر است، زیرا یک مولفه قوی ژنتیکی برای این بیماری وجود دارد.

معاینه بالینی یک پزشک بیماری را تایید می کند. در ابتدای شروع کراتوزیس پیلاریس که در بزرگسالی اتفاق می افتد، باید مواد مخدر را به عنوان یک علت احتمالی در نظر گرفت.3
 

درمان اختلال پوست مرغی

گزینه های درمانی بسیاری برای مراقبت پوستی و کنترل اختلال اختلال پوست مرغی وجود دارد. اما غالباً این درمان ها که شامل مرطوب کردن پوست می شود، اثرات موقتی داشته و پوست بعد از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد. در نتیجه درمان باید به صورت مداوم صورت گرفته و نباید بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب، کاملاً کنار گذاشته شود.

 همچنین از آن جایی که اثر گذار بودن هیچ شیوه درمانی ای مورد تأیید قرار نگرفته در نتیجه لیست داروها، درمان ها و لوسیون ها برای بهبود اختلال پوست مرغی، لیست بسیار طولانی و بلند بالایی است.

نکته بسیار مهم در درمان این اختلال این است که درمانی که برای فردی جوابگو بوده، ممکن است برای فرد دیگری کارساز نباشد. در بعضی از موارد نیز با افزایش سن و گذشت زمان، اختلال اختلال پوست مرغی خود به خود بهبود یافته و نیاز به هیچ درمانی نخواهد بود.
 

داروهای موضعی

پزشکان معمولاً برای درمان این اختلال، می تواند دارو های زیر را تجویز کند:
 

کرم برای پاکسازی سلول های پوستی مرده

کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید، لاکتیک اسید، سالسیلیک اسید یا اوره به پاکسازی و از بین بردن سلول های مرده سطح پوست کمک خواهد کرد. علاوه بر این مصرف این کرم ها به مرطوب و نرم کردن پوست کمک کرده و می توان از آن ها برای کاهش علائم و بهبود اختلال پوست مرغی استفاده کرد.

تهیه این کرم ها نیاز به تجویز داروخانه ای نداشته ولی بهتر است آن ها را با مشورت و دستور العمل پزشک تهیه و مصرف کنید. اسید موجود در این کرم ها به کاهش قرمزی و التهابات پوستی کمک خواهد کرد اما مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی
 

کرم ها برای جلوگیری از انسداد فولیکول ها

کرم های حاوی ویتامین آ (رتینوئید موضعی) از انسداد فولیکول های مو جلوگیری کرده و در نتیجه باعث کاهش بروز اختلال پوست مرغی خواهد شد. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از چنین کرم هایی می تواند باعث خشک و آزرده شدن پوست شود.

همچنین مصرف این نوع کرم ها برای زنان باردار و شیرده مناسب نبوده و بهتر است درمان خود با رتینوئید موضعی را به تعویق انداخته یا شیوه درمانی دیگری را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که راز اثر بخش بودن این شیوه های درمانی، استفاده منظم از آن هاست.

اگر درمان را کنار بگذارید بدون شک علائم به حالت اولیه خود باز خواهند گشت. گاهی اوقات حتی با وجود درمان، ممکن است اختلال پوست مرغی مقاومت کرده و تا چند سال شاهد نتیجه قابل توجهی نباشید.1
 

درمان خانگی پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یک وضعیت بی ضرر است و نیازی به درمان پزشکی ندارد. در نتیجه، با روش هایی در خانه مى توان علائم آن را کاهش داد. در شرایطی که برآمدگی ها آزاردهنده نباشند، نیاز به انجام کار خاصی نیست. استراتژی هایی برای به حداقل رساندن ظاهر و شدت کراتوز پیلاریس عبارتند از:
 

مرطوب کردن مکرر

افرادی که پوست خشک دارند، مستعد ابتلا به کراتوز پیلاریس هستند. پوست خشک بیشتر خارش پیدا مى کند و خارش دائمی می تواند کراتوز پیلاریس را تحریک کند. پوست خشک همچنین می تواند ظاهر خشن و پوسته پوسته ى کراتوز پیلاریس را بدتر کند.

استفاده از کرم هاى مخصوص پوست خشک یا کرم های درمان اگزما ممکن است کمک کننده باشند. براى حداکثر جذب کرم، باید مقدار زیادى از آن را پس از دوش آب گرم بر روى پوست خود بمالید. افرادی که پوست بسیار خشک دارند، باید چندین بار در روز پوست خود را مرطوب کنند، به خصوص زمانى که پوست احساس خشکی یا خارش داشته باشد.
 

اجتناب از خشک شدن پوست با وازلین

علاوه بر استفاده از مرطوب کننده و حتی وازلین، باید از اعمال صابون سخت در منطقه آسیب دیده اجتناب کنید یا یک صابون مرطوب کننده را انتخاب کنید. دوش آب داغ می تواند پوست را خشک کند، بنابرین بهتر است دمای آب را پایین بیاورید یا یک روز در میان دوش بگیرد.

این کار ها می تواند از تحریک و خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کند. افراد مبتلا به کراتوز پیلاریس بهتر است شب ها به خصوص در هواى سرد و یا خشک از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنند.
 

دورى از آلرژن ها

برخی از آلرژن ها، مانند مواد شوینده و لوازم آرایشی، می توانند کراتوز پیلاریس را بدتر کنند. کراتوز پیلاریس یک واکنش آلرژیک نیست. با این حال، شانس ابتلا به آن در افرادى که اگزما دارند بیشتر است و اگزما با آلرژی ارتباط دارد. اگر برخی از مواد شیمیایی یا سایر آلرژن ها علائم اگزما را بدتر کنند، ممکن است کراتوز پیلاریس را نیز بدتر کنند. محصولاتى که باید از آن ها اجتناب کرد عبارتند از :

پودر لباس شویی

غذاهای خاص

لوسیون ها

افراد مبتلا به کراتوز پیلاریس باید از مصرف محصولاتی که قبلا باعث واکنش های آلرژیک و اگزما در آن ها شده اند، اجتناب کنند. افرادی که در مورد چگونگی واکنش پوست خود به محصولات خاص مطمئن نیستند، باید ار مصرف محصولات حسیاسیت زا اجتناب کنند. این محصولات حاوی مواد معدنی هستند که به احتمال زیاد باعث واکنش های آلرژیک می شوند.
 

حمام گرم

یک حمام گرم میتواند به باز شدن منافذ پوست کمک کند. پوست خود را با لیف بشویید.با این وجود، مهم است که زمان خود را در حمام محدود کنید، زیرا زمان های شستشوی طولانی می تواند روغن های طبیعی بدن را از بین ببرد.
 

لایه برداری

لایه برداری روزانه، می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. متخصصین پوست توصیه می کنند که به آرامی پوست مرده را با لیف یا سنگ پومیس برطرف کنید.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌اختلال پوست مرغی
 

روغن نارگیل

روغن نارگیل، برای خواص ضد التهابی آن شناخته شده است. این می تواند به عنوان پایه ای برای اسکراب استفاده شود تا به خشکی و خارش پوست کمک کند.
 

اجتناب از لباس های تنگ پوشیدن

لباس های تنگ می تواند اصطکاکی ایجاد کند که می تواند پوست را تحریک کند.
 

رطوبت هوا

رطوبت از پوست شما محافظت میکند و از بروز خارش های خفیف جلوگیری میکند.
 

سرکه سیب

سرکه سیب سرخ برای درمان پوست مرغی فوق العاده مفید است و منافذ را باز میکند. همچنین برای سلامت کلی شما نیز مفید می باشد.سرکه سیب سرخ و آب را مخلوط کنید. و آن را در محل آسیب دیده اعمال کنید ،بعد از چند دقیقه با آب بشویید. چند بار تکرار کنید تا زمانی که نتیجه دهد.

یکی دیگر از گزینه ها این است که نصف فنجان سرکه سیب و روغن نارگیل را مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری از سویسی لسیتین را اضافه کنید و روزانه آن را روی پوست آسیب دیده استفاده کنید.شما نیز می توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب سرخ نشده و بدون فیلتر را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را یک یا دو بار در روز بخورید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.bazarteb.ir
3.www.saednews.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : سه شنبه 5 / 2 / 1400 | 20:23 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.