ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تا دیر نشده قوانین را اجرا کنید!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تا دیر نشده قوانین را اجرا کنید!

تا دیر نشده قوانین را اجرا کنید!


بسیاری از والدین درباره استفاده زیاد فرزندان‌شان از تلفن همراه و تبلت و هدر دادن زمان‌شان در فضای مجازی ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند این وضعیت نادرست و شاید حتی خطرناک باشد اما نمی‌دانند چه راه‌حلی برای رفع این مسئله به کار گیرند. گاهی گرفتن گوشی موجب گریه و ناآرامی کودک می‌شود و والدین برای آرام کردنش، گوشی همراه را به او بازمی‌گردانند. این رفتار شاید در همان لحظه بتواند کودک را ساکت کند اما باعث می‌شود که او برای رسیدن به خواسته‌های غیرمنطقی‌اش مدام از این ابزار استفاده کند. کودکانی با سنین بالاتر نیز با لج‌بازی و پرخاشگری والدین را مجبور می‌کنند تا در مقابل استفاده زیادشان از فضای مجازی سکوت کنند. پدر و مادرهای امروزی این سوال را می‌پرسند که چه باید کرد؟ و راه‌حل مناسب چیست؟ یکی از اولین توصیه‌های مشاوران خانواده درسا برای ایجاد مدیریت زمان در استفاده از تبلت و گوشی تلفن همراه توسط بچه‌ها، قانون‌گذاری در خانه است.
چطور قوانین خانه را تعیین کنیم؟
وجود قانون در خانه تنها به استفاده از تلفن همراه محدود نمی‌شود. اعضای خانواده می‌توانند درباره هر موضوعی قانون تعیین کنند. البته می‌دانیم که این قوانین باید متناسب با شرایط و ویژگی‌های اعضای خانواده بوده و دست‌وپاگیر نباشند. برای وضع قوانین می‌توان جلساتی در خانه تشکیل داد. یک بعدازظهر جمعه که همه افراد خانواده در کنار هم حضور دارند را به یک جلسه خانوادگی صمیمانه تبدیل کنید. یادتان باشد که جلسه خانوادگی به جلسه محاکمه تبدیل نشود چرا که فرزندان واکنش منفی نشان می‌دهند. جلسه خانوادگی باید فضایی آرام و صمیمانه داشته باشد و بچه‌ها هم به اندازه والدین حق صحبت کردن و اظهارنظر داشته باشند. پدر و مادر می‌توانند درباره میزان استفاده از تلفن همراه و تبلت نظر بدهند و درباره‌ی مضرات استفاده زیاد از این ابزارها صحبت کنند. بچه‌ها هم می‌توانند درباره دلایل گرایش شدید‌شان به تلفن همراه و تبلت حرف بزنند. در این شرایط ممکن است ابهامات زیادی روشن شود. مثلاً پدر و مادر به این نکته برسند که فرزندشان به دلیل نداشتن سرگرمی‌های جذاب در دنیای واقعی، از بازی‌ها و سرگرمی‌های موجود در فضای مجازی استفاده می‌کند. در این صورت جلسه خانوادگی می‌تواند فرصت خوبی برای شناخت موقعیت فرزندان نیز باشد. بنابراین والدین می‌توانند با توافق همه اعضای خانواده قوانین را وضع کنند و محدودیت زمانی ویژه‌ای را برای استفاده از فضای مجازی در نظر بگیرند. در کنار این مسئله والدین باید برای اوقات فراغت فرزندان نیز جایگزین‌های مناسبی داشته باشند. نباید فراموش کنید که ایجاد محدودیت در استفاده از گوشی و تبلت مستلزم ارائه‌ی جایگزین‌های جذاب، سرگرم‌کننده و آموزنده است.
قانون‌های خانه علاوه بر این‌که به زندگی نظم می‌بخشند و باعث می‌شوند هر کدام از اعضا رفتار بهتری داشته باشد، در رشد عقلی و افزایش اعتمادبه‌نفس و همچنین شکل‌گیری شخصیت کودکان و ایجاد مسئولیت‌پذیری در نوجوانان نیز تاثیر مثبتی دارند. بنابراین همچنان که با وضع قوانین مختلف آرامش را به خانه‌تان می‌آورید، به آینده فرزندان‌تان هم کمک می‌کنید.
دنیای درسا؛ راهی برای عملی شدن قوانین
لازم نیست قوانین خانه‌تان زیادی پیچیده و یا دشوار باشند. این‌که اصطلاح «قانون» را برای بهبود یا اصلاح اعمال و رفتار اعضای خانواده به کار می‌برید بدان معنی نیست که باید مقررات سخت و دشواری تعیین کنید. گاهی این قوانین می‌توانند به اندازه‌ی پیام «الان گوشی نه!» ساده و مختصر باشند. وقتی اعضای خانواده بدانند سر سفره ناهار یا شام و همین‌طور در رختخواب و یا موقع درس خواندن نباید از گوشی استفاده کنند یعنی شما توانسته‌اید قانونی در خانه وضع کنید. اجرای این قوانین نیازمند قاطعیت شما هستند اما رفتار قاطعانه به معنی زورگویی و پرخاشگری در محیط خانه نیست. چرا که قاطعیت وقتی با مهربانی همراه شود، نتیجه‌بخش خواهد بود. اما یادتان باشد پدر و مادر هم باید قوانین خانه را رعایت کنند، وقتی بچه‌ها می‌بینند که والدین‌شان رفتار درستی دارند و هرگز بی‌موقع و در شرایط نامناسب گوشی به دست ندارند و ساعت‌ها با تلفن همراه‌شان مشغول نیستند، درک می‌کنند که این رفتار حقیقتاً اشتباه است.
در کنار وضع قانون، خانواده درسا به والدین برنامک دنیای درسا را پیشنهاد می‌کند. از طریق این برنامه می‌توانید در تلفن همراه خود، دسترسی ویژه‌ای برای فرزندتان ایجاد کنید، زمان استفاده از فضای مجازی و همچنین برنامک‌های مناسب سنش را در اختیارش قرار دهید و خیال‌تان راحت باشد که فرزندتان در امنیت است.

تهیه شده در گروه محتوایی درسا- نعیمه بخشی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : چهار شنبه 23 / 1 / 1400 | 9:49 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.