ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد

ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد

 

طبق مطالعه اخیر انجام شده توسط پژوهشگران بیمارستان McLean، باور به خدا می تواند به طور چشمگیری خروجی درمان های کوتاه مدت افراد مبتلا به بیماری های روانی را افزایش دهد.
طی این مطالعه که در شماره اخیر نشریه Journal of Affective Disorders منتشر شده است، دکتر دیوید اچ. رزمارین (David H. Rosmarin)، آموزشیار دپارتمان روان پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد، بیماران بخش سلامتی رفتار بیمارستان را تحت آزمون قرار داد تا رابطه میان سطح اعتقاد به خدا، انتظارات روند درمان و خروجی حقیقی درمان را واکاوی کند.
رزمارین توضیح می دهد: "کار ما نشان می دهد با صرف نظر از تعهد افراد به دین، افرادی که از سطح متوسط تا بالای اعتقاد به قدرتی برتر برخوردارند، در درمان های کوتاه مدت روان پزشکی به طور چشمگیری موفق تر از کسانی هستند که چنین اعتقادی ندارند. باور و اعتقاد، نه تنها با سلامتی بهینه روانی مرتبط است، بلکه افسردگی و اقدام به خودزنی را نیز کاهش می دهد".
مطالعه یاد شده طی دوره ای یک ساله روی 159 بیمار صورت گرفته است. از هر یک از افراد شرکت کننده در مطالعه درخواست شده بود میزان اعتقاد خود به خدا، انتظاراتی که از روند درمان دارند و تنظیم هیجانی خود را، در مقیاسی با پنج درجه مشخص کنند. سطح افسردگی، سلامتی و خودزنی آن ها در آغاز و پایان روند درمان ارزیابی شد.
بیش از 30 درصد این نمونه بیماران مدعی شدند تعهد مذهبی خاصی ندارند، اما در صورت داشتن باوری متوسط یا بسیار قوی به قدرتی برتر، فواید مشابهی در روند درمان آن ها مشاهده می شد. بیمارانی که به خدا باور نداشتند یا باوری ضعیف داشتند، دو برابر کمتر از بیماران قویا باورمند به درمان پاسخ می دادند.
پژوهش مذکور نتیجه گیری کرده است: "...در فرایند مراقبت روانی، باور به خدا، با نتایج درمانی بهینه در ارتباط است. مهم تر آن که، نتایج پژوهش ما نشان می دهد باور به اعتمادپذیری درمان روان پزشکی و انتظارات بالا از روند درمان احتمالا مکانیسم هایی باشند که باور به خدا از راه آن ها روی بازده درمان تاثیر می گذارد".
رزمارین اظهار داشته است: "با توجه به رواج دین داری در ایالات متحده - بیش از 90 درصد جمعیت دین دار هستند - این یافته ها اهمیت آثار بالینی زندگی معنوی را یادآور می شوند. امیدوارم این پژوهش به مطالعات گسترده تر و تلاش های وسیع تر به منظور کمک هر چه بیشتر به مردم منجر شود". بیمارستان McLean بزرگ ترین بنیاد روان پزشکی وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد می باشد.

منابع :

سایت McleanHospital

سایت ساینس دیلی

مقاله رزمارین و همکاران:

منبع : مصاف


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : یک شنبه 16 / 12 / 1399 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.