سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

575

اعجاز علمی قرآن

سوره مبارکه واقعه آیات ۷۵-۷۶ :

نه (چنین است که میپندارید)سوگند به جایگاه‏ هاى (ویژه و فواصل معین) ستارگان، اگر بدانید آن سوگندى سخت بزرگ است.

↓↓↓↓↓↓↓

امروزه وجود میلیارد ها ستاره در جهان هستی به اثبات رسیده که هر کدام دارای جایگاه، مسیر و مدار مشخص هستند  و سرعت سیرشان طبق قوانین جاذبه-دافعه بسیار دقیق و با برنامه معینی صورت می گیرد.

براستی بیان این موضوع، در زمانه ای که مردم، ستارگان را ثابت و میخ های کوبیده شده به سقف آسمان می پنداشتند، و از حرکت زمین و خورشید اطلاع نداشتند، نشانه ای از برحق بودن قرآن حکیم و آسمانی بودن کلام خالق آن نمی باشد؟!

برای مطالعه بیشتر:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع مقاله: سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

 

تهیه کننده: بخش اعجاز علمی قرآن (جناب آقای علی نژاد)

 

مقدمه

 

امروزه وجود میلیارد ها ستاره در جهان هستی به اثبات رسیده که هر کدام دارای جایگاه، مسیر و مدار مشخص هستند و سرعت سیرشان طبق قوانین جاذبه-دافعه بسیار دقیق و با برنامه معینی صورت می گیرد .براستی بیان این موضوع، در زمانه ای که مردم، ستارگان را ثابت و میخ های کوبیده شده به سقف آسمان می پنداشتند ، و از حرکت زمین و خورشید اطلاع نداشتند، نشانه ای از برحق بودن قرآن حکیم و آسمانی بودن کلام خالق آن نمی باشد؟!

 

 

 فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ

«و به جایگاه ستارگان، سوگند یاد مى‏کنم! و مسلماً، آن سوگند بزرگى است، اگر (بر فرض) بدانید!»

(واقعه/ 75 و 76)

 

امروزه برای ما روشن شده است که ستارگان آسمان هر کدام جایگاه مشخصی دارد و مســیر و مدار آنها که طبق قانون جاذبه و دافعه تعیین می‏شود، بسیار دقیق و حساب شده است. سرعت سیر هر کدام از آنها با برنامه معینی انجام می‏پذیرد. این مسأله گرچه در کرات دور دست...

دقیقاً قابل محاسبه نیست، اما در منظومه شمسی که خانواده ستارگان نزدیک به ما را تشکیل می‏دهد، دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته و نظام مدارات آنها به قدری دقیق و حساب شده است که انسان را به شگفتی وا می‏دارد.

هنگامی که به این نکته توجه کنیم که طبق گواهی دانشمندان تنها در کهکشان ما حدود یک هزار میلیون ستاره وجود دارد و در جهان، کهکشان‌های زیادی موجود است که هر کدام مسیر خاصی دارد، به اهمیت این سوگند قرآن بیشتر پی می‌بریم. هم‌چنین دانشمندان فلکی معتقدند این ستارگان که تعداد آنها بیش از میلیاردها عدد است، فقط قسمتی از آنها را با چشم غیر‌مسلح می‌‏توان دید و قسمت بسیار بیشتری را جز با تلسکوب‌ها نمی‌توان دید. حتی قسمتی از آنها با تلسکوب هم دیده‌شدنی نیست، بلکه فقط با وسائل خاصی می‌‏توان از آنها عکس‌برداری کرد و همه اینها در مدار مخصوص خود شناورند و هیچ احتمال نیز وجود ندارد که یکی از آنها در حوزة جاذبه ستاره دیگری قرار گیرد یا با ستاره دیگری تصادف کند.

در واقع، چنین تصادفی همانند این است که فرض کنیم یک کشتی اقیانوس‏پیما در دریای مدیترانه با کشتی دیگری در اقیانوس کبیر تصادف کند، در حالی که هر دو کشتی به یکسو و با سرعت واحدی در حرکتند. چنین احتمالی اگر محال نباشد، لااقل بعید است. با توجه به این اکتشافات علمی از وضع ستارگان اهمیت سوگند بالا بیشتر روشن می‏گردد؛ از این‌رو، آیه بعد می‌‏افزاید: وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ (واقعه/ 76)؛ «و مسلماً، آن سوگند بزرگى است، اگر (بر فرض) بدانید!».

این آیه به خوبی گواهی می‏دهد که علم و دانش بشر در آن زمان این حقیقت را به طور کامل درک نکرده بود و این خود که در عصری که شاید هنوز عده‏ای می‌‏پنداشتند ستارگان میخ‌های نقره‏ای هستند که بر سقف آسمان کوبیده شده‏اند، یک اعجاز علمی قرآن به شمار می‌‏رود. یک چنین بیانی، آن هم در محیطی که به حق محیط جهل و نادانی بود، محال است از یک انسان عادی صادر شود (همان، ‏23/ 265).

بررسی علمی آیات

شاید هر شب که به آسمان بالای سر خود نگاه می کنیم تعداد اندکی از ستاره گان را می­بینیم که می درخشند اما  شاید ندانیم کائناتی که بالای سر ماست  به چه بزرگی است؟

 

اما اعدادی که در کائنات وجود دارند بسیار متفاوت از آن چیزی است که به فکر ما می آید.

 

مثلا در نزدیکی خود ما سیاره زهره هر ۱۲۱ سال که معادل ۱۵۰ میلیون کیلومتر است به دور خورشید می چرخد.کهکشان راه شیری که یکی از میلیاردها کهکشانی است که در کائنات ما وجود دارد. اگر جسمی با سرعت نور حرکت کند ۱۰۰۰۰۰ میلیون سال طول می­کشد تا به انتهای آن برسد و کهکشان آندرومرا حدود دو میلیون سال از ما فاصله دارد یعنی تصویری که از آن به می رسد مربوط به دو میلیون سال قبل است.

 

در سال ۱۸۳۶ فردریش بسل[۱] دانشمند آلمانی با کمک تلکسوپی که طراحی کرده بود در یافت که که ستاره ای را که دیده است ۷۰۰۰۰۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید را دارد.

 

فریدریش ویلهلم بسل ستاره‌شناسی آلمانی بود که نقش مهمی را در پیشرفت اخترشناسی موضعی، ایفا نمود. این شاخه از دانش ستاره‌شناسی به تعیین مکان دقیق اجسام آسمانی می‌پردازد. بسل از اختلافات منظر در محاسبه فاصله ستاره شماره ۶۱ پیکر آسمانی ماکیان (دجاجه)، استفاده نمود. بدین ترتیب، وی نخستین کسی بود که فاصله ستاره ای به غیر از خورشید را اندازه گیری کرد. بسل کار خود را با اندازه گیری فاصله بیش از ۵۰۰۰۰ ستاره، پیگیری نمود و شیوه‌هایش زمینه لازم برای محاسبه دقیق اندازه جهان را فراهم کردند.

 

برای درک انداره کل کائنات این ارقام بسیار جالب است. در کل کائنات بیش از صد میلیارد کهکشان وجود دارد و در هر کهکشان میلیارد­ها سیاره وجود دارد که فاصله­های چندین میلیون ساله با هم دارند کل این ابعاد باور نکردنی فقط ۴ در صد کائنات ما را تشکیل می­دهد ۲۶ درصد بقیه را ماده تاریک و ۸۰ در صد بقیه را انرژی تاریک تشکیل می­دهد.

 

جایگاه ستارگان

 

منابع:

 

[۱] سوره مبارکه واقعه آیات ۷۵- ۷۶: «فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﴿۷۵﴾ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ ﴿۷۶﴾»

 

[۲] ویکی پدیا- فردریش بسل

 

[۳] معجزات علمی قرآن- فواصل ستارگان در قرآن

 

[۴] سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی- حکمت سوگند قرآن به جایگاه ستارگان چیست؟

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اعجاز قرآن
برچسب‌ها: اسلام ،اعجاز علمی قرآن ،ستاره ،سوره واقعه، مدار ،معجزه ،نجوم

تاريخ : یک شنبه 17 / 11 / 1399 | 9:48 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.