ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

یک تلسکوپ فضایی دیگر خاموش شد

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

یک تلسکوپ فضایی دیگر خاموش شد

یک تلسکوپ فضایی دیگر خاموش شد

ناسا اعلام کرد تلسکوپ فضایی قدیمی خود را پس از 10 سال رصد صدها میلیون کهکشان درطول 10 میلیارد سال کیهانی از کار انداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناسا در حالی این تلسکوپ فضایی را از کار انداخته است که 10 روز پیش نیز سازمان فضایی اروپا، تلسکوپ فضایی هرشل را برای همیشه بازنشسته کرد.

اوپراتورهای شرکت Orbital Sciences در دولس آمریکا دیروز - شنبه - فرمان خاموشی را به کاوشگر تحول کهکشانی ارسال کرد.

"جف هیز" مدیر برنامه GALEX ناسا در واشنگتن گفت: این کاوشگر که به اختصار GALEX نامیده می شد دستاورد قابل توجهی بود. این کاوشگر کوچک، کهکشانهایی را در نور فرانبفش نقشه برداری و مطالعه می کرد که ما نمی توانستیم با چشم خود در بخش عمده ای از آسمان ببینیم.

تلسکوپ فضایی GALEX که در سال 2003 به فضا پرتاب شده بود می توانست دستکم 65 سال دیگر نیز در مدار زمین بماند پیش از آنکه به زمین سقوط کرده و در اتمسفر زمین بسوزد.

GALEX پیش از دستور خاموشی نهایی که دیروز صادر شد، توانسته بود به اهداف خود دست یافته و سه بار زمان ماموریت خود را تمدید کند.

این تلسکوپ فضایی در آخرین سال ماموریتش، بخش های بزرگی از آسمان را از جمله قلب روشن کهکشان راه شیری را اسکن، ستاره های منفجر شده موسوم به ابرنواختر را شناسایی و چگونگی تغییر مناطق کیهانی مانند مرکز کهکشانهای فعال را در طول زمان نظارت کرده بود.

کری اریکسون مدیر این برنامه در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا با اشاره به اینکه داده های سال گذشته این ماموریت قرار است امسال منتشر شود اظهار داشت اگرچه ماموریت GALEX به پایان رسیده است اما اکتشاف های علمی آن ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری مهر

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #گلکسی #تلسکوپ_فضایی #هرشل #galex

تاريخ : پنج شنبه 2 / 11 / 1399 | 9:20 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.