ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فضای مجازی و دردسرهای آن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فضای مجازی و دردسرهای آن

فضای مجازی و دردسرهای آن

عده‌ای از والدین در استفاده فرزندانشان از فضای مجازی کاملاً سختگیرانه برخورد می‌کنند و با منع ورود آنان به فضای مجازی، بچه‌ها را از دنیای فناوری دور نگه می‌دارند. عده‌ی دیگری نیز با دادن گوشی شخصی به فرزندانشان اختیار تام می‌دهند. اما واقعیت این است که هر دو روش چندان موثر و نتیجه‌بخش نیست. اگر والدین با آگاهی از مزایا و مضرات فضای مجازی با فرزندانشان همراه شوند و اصل ایمن‌سازی را رعایت کنند، می‌توانند از فرزندانشان در فضای مجازی محافظت کنند. این ایمن‌سازی از طریق رعایت چند نکته مهم حاصل می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛
آموزش به کودکان
با عنایت به اینکه کودکان بیشتر در معرض خطرهای فضای مجازی قرار دارند، باید آموزش‌های لازم را به کودکان داد. در واقع با رعایت مسائلی همچون اختصاص وقت بیشتر به کودکان، تذکر آسیب‌های فضای مجازی، استفاده از ابزارهای کنترل والدین، تعامل با اعضا خانواده، تعیین محدودیت زمانی می‌توانید فضای امنی را برای آنها ایجاد نمایید.
همچنین می‌توان با تعیین قوانین معینی ایمنی فرزندان در فضای مجازی را افزایش داد، برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره نمو:
-کودک درباره اتفاقاتی که در فضای مجازی می‌افتد و باعث ناراحتی‌اش می‌شود به والدین واقعیت را بگوید.
-کودک به‌هیچ‌وجه گذرواژه خود را به‌جز به پدر و مادر، به دیگران ندهد حتی اگر بهترین دوستش باشد.
-هرگز اطلاعات خصوصی‌ مانند آدرس، شماره تلفن، شماره تلفن و آدرس محل کار والدین را بدون اجازه آن‌ها به کسی ندهد.
- کودک درباره پیام‌هایی که ناراحتش می‌کند با والدین صحبت کند و والدین به او تأکید کنند که مقصر دریافت پیام‌ها وی نیست.
-کودک عکس‌های خانوادگی را بدون اجازه والدین در فضای مجازی منتشر نکند.
-با افرادی که در فضای مجازی با آن‌ها آشنا می‌شود، ملاقات حضوری نداشته باشد.
-کودکان به والدین قول بدهند که در مورد اینترنت، کامپیوترها و فناوری‌های دیگر اطلاعات خود را با آن‌ها در میان گذاشته و آموزش بدهند.
-قبل از دانلود یا نصب هر نرم‌افزاری روی تلفن همراه یا رایانه به والدین اطلاع داده و از آن‌ها اجازه بگیرد.
-کودک باید تعهد دهد که این قوانین را نشکند و بدون اجازه والدین به هر سایت یا صفحه‌ای سر نزند.
کاربران باید نسبت به عدم انتشار اطلاعات و تصاویر و فیلم‌های شخصی خود و خانواده حساسیت داشته باشند. محل زندگی و آدرس منزل و محل کار و دانشگاه و شماره تلفن و... از جمله مسائلی است که نباید در فضای مجازی منتشر شوند.
عدم رعایت این نکته منشاء بسیاری از گرفتاری‌های کاربران ایرانی است. پرونده‌های متعددی که با موضوع هتک حیثیت، ایجاد مزاحمت و تهدید در پلیس فتا تشکیل می‌شود مؤید این موضوع است که ممکن است عکس‌هایی که امروز منتشر می‌کنید فردا برای شما دردسرساز باشد. ما باید بدانیم که دوستان اینترنتی امروز می‌توانند تهدید‌کننده امنیت روانی و روحی ما بشوند زمانی‌که تصاویر خصوصی ما در اختیار آنها باشد.
علاوه بر این تهدیدات نوین مرتبط با انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم به نگرانی‌های کاربران اضافه شده است. تهدیداتی مانند ردگیری کاربران سرقت منازل آنها از سوی سارقان، سرقت اثر انگشت، سرقت هویت و ...
-همیشه آنلاین نباشید
نیازی نیست همیشه آنلاین باشید. وبگردی بی‌هدف و همیشه آنلاین بودن یکی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی است. علاوه بر آسیب‌های جسمی و روانی که حضور بی‌رویه در فضای مجازی دارد، این امر ممکن است موجب ورود به سایت‌ها و صفحات مبتذل گردد و راه را برای سودجویان باز می‌کند. شناسایی سایت‌های معتبر علمی و تفریحی و خبری و... می‌تواند از جستجوی بدون هدف و اصطلاحاً وبگردی‌های بی‌هدف در اینترنت مانع شود تا از آسیب‌های فضای مجازی و اتلاف وقت در امان بمانیم.
استفاده از فضای مجازی و خدمات آن علاوه بر دسترسی به اینترنت و یک ابزار ارتباطی مانند رایانه و موبایل هوشمند به مهارت و آگاهی نیز نیاز دارد. بخش مهمی از این مهارت‌ها به حوزه امنیت و پیشگیری از مخاطرات آن باز می‌گردد. از این رو می‌بایست با شناخت اصول مراقبتی و امنیتی مخصوص خانواده و کودکان، راهکارهای پیشگیری و صیانت را فرا‌گرفت تا بتوان زندگی سالمی را در فضای مجازی تجربه کرد.
همیشه آنلاین نبودن، عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی به‌خصوص عکس‌ها، آموزش به کودکان، رعایت مسائل امنیتی و فنی فضای مجازی، افزایش سواد رسانه‌ای خانواده و شناخت تهدیدات و آسیب‌های  فضای مجازی از جمله راهکارهایی است که می‌توان برای این هدف دنبال کرد.
تهیه شده در گروه محتوایی درسا- علی‌محمد رجبی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : چهار شنبه 17 / 9 / 1399 | 17:24 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.