خلاصه ای ازکتاب شب های پیشاور

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خلاصه ای ازکتاب شب های پیشاور

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خلاصه ای ازکتاب شب های پیشاور

https://www.ziaossalehin.ir/sites/default/files/field/image/Shabhaye-Pishavar-www.Ziaossalehin.ir-1.jpg

خلاصه ای ازکتاب شب های پیشاور

               

توضیحاتی درمورد کتاب :دراین کتاب به مناظرات مرحوم سلطان الوعظین شیرازی ((ازعلمائ بزرگ شیعه اهل ایران)) و دونفرازبزرگان علمائ اهل سنت کابل افغانستان به نام های((حافظ محمدرشید))و((شیخ عبدالسلام)) درشهرپیشاورپاکستان.درسال 1345قمری درحضوردویست نفرازرجال وبزرگان شیعه واهل سنت دراین جلسه خبرنگاران چهارروزنامه محلی نیزحضور داشتند این جلسه ده شب به طول انجامید که درپایان شش نفرازرجال وخوانین اهل سنت مذهب شیعه رااختیارنمودند. نکته:نبایستی گمان کرد که تحقیق و گفتگوی علمی درباره ی این موضوعات مخالف وحدت است هرگز بلکه این گفتگو ها خود می تواند وحدت آفرین باشد وزمینه رابرای شناخت مذهب حق و گروه رستگاران فراهم نماید.

 حالابه یکی ازاین مناظره ها می پردازیم:

حافظ محمدرشید:درکتابهای اخباروادعیه شمامطالب کفرآمیزی وجود داردکه با استفاده ازآن می توان کفرشیعه رااثبات نمود.

سلطان الواعظین شیرازی:خوب است بعضی از آن مطالب رابیان کنید تا ببینیم کجای آن شرک وکفراست.ضمنا فکرمی کنم شما تا بحال درمطالب کتاب های خودتان دقیق نشده اید تا کفریات آن رابنگرید.اگردرصحاح خودتان دقیق می شدید بقدری مطالب نادرست درآن می دیدید که دیگردرمورد کتاب های ماچیزی نمی گفتید.

حافظ محمدرشید:حرفهای خودتان نادرست است!شمابه چه حقی به کتاب های معتبرما اهانت می کنید؟آیانمی دانید که تاکنون هیچ کتابی به عظمت کتاب های صحیح بخاری وصحیح مسلم نیامده است؟ این دوکتاب اساس مذهب اهل سنت پس ازقرآن مجید است که مورد قبول تمام امت می باشد.

سلطان الواعظین شیرازی:واما اینکه فرمودید این دوکتاب مورد قبول تمام امت است حرف باطلی است زیرابیش ازصدمیلیون شیعه که جزءامت می باشند این کتاب ها راقبول ندارند.تصورمی کنم این اجماعی که میگویید مشابه اجماع امت پس ازوفات نبی اکرم برای تعیین خلیفه می باشدآنچه من می گویم با دلیل وبرهان است لذا بعضی ازمطالب مندرج درصحاح تان رامی گویم تا خودتان قضاوت کنید.

حافظ محمدرشید:بفرمایید حضرت آقا!!

سلطان الواعظین شیرازی:درصحیح بخاری حدیثی ازطریق ابوهریره به رسول اکرم نسبت داده شده است که:((درروزقیامت خدابه صورت خاصی ظاهرمی شود که آدمیان می توانند او را ببینند.سپس می فرماید:من پروردگارشماهستم مومنان عرض می کنند:پناه به خدا می بریم که  تو خدای ما باشی!!! ماگروهی نیستیم که غیرازخدای یکتا راعبادت کرده باشیم .خدا درجواب آن ها می گوید:آری پس خدا ساق پای خود را برهنه کرده وبه آنان نشان می دهد دراین هنگام مومنین سرخود رابالامی کنند وخدا را به همان شکلی که قبلا دیده بودند می بینند و اقرارمی کنند که توخدای مایی!!!))شما را به خدا آیا این حرف ها برخلاف نص قرآن نیست؟آی اخدا درآیه143 سوره اعراف رویت خود را با صراحت نفی نکرده است؟

سیدعبد الحی:علی کرم الله وجهه فرموده است : ((خداوندی راکه نبینم بندگی نمی کنم)).پس معلوم می شود که خداوند رامی توان دید.

سلطان الواعظین شیرازی:شما فقط بخشی ازاین حدیث را خواندید اگراجازه دهید من تمام آن رامی خوانم تا خودتان مطلب را دریابید.ازامام صادق علیه السلام نقل شده است که: ((یک عالم یهودی به امیرمومنان علیه السلام عرض کرد: آیا تودرهنگام عبادت خدایت را می بینی؟فرمود: ذات باری را به چشم سر نمی بینم بلکه با چشم دل می بینم )). علاوه برتمام این مطالب علمای خودتان ثابت نموده اند که دیدن خدا محال عقلی است و چنین عقیدهای کفراست.آیا باز هم دلیل می خواهید؟

حافظ محمدرشید:خیرکافی است.

سلطان الواعظین شیرازی:ازابوهریره درهمین کتاب های به اصطلاح معتبرشما نقل شده است که: ((درهنگام قبض روح موسی آن حضرت یک سیلی محکم به گوش ملک الموت نواخت به گونه ای که چشم او کور شد !! ازآن زمان به بعد ملک الموت مخفیانه برای  قبض روح افراد می آید تا دیگر سیلی نخورد)). ((خنده ی شدید حضار )).البته من از ابوهریره تعجب نمی کنم بلکه از شما در عجبم که پس از دیدن این همه جعلیات باز هم این کتب را صحیح ترین کتاب ها پس از قرآن می دانید!

موضوع: کتاب گویا
شبهای پیشاور کتابی حاوی مناظرات عالم دینی شیعه سلطان الواعظین شیرازی(۱۲۷۵-۱۳۵۰ش)، با علمای اهل سنت. این مناظرات در ده شب در شهر پیشاور پاکستان برگزار شد و روزنامه‌های محلی پیشاور آن‌ها را چاپ کردند.

کتاب صوتی شبهای پیشاور

کتاب صوتی شبهای پیشاور نام کتابی است با مضمون ده شب مناظره یک مبلّغ شیعی، مشهور به سلطان الواعظین شیرازی، با دو نفر از مدافعان اهل سنت هند و پاکستان است.

از ویژگی های این اثر، حالت داستانی داشتن آن و صبغه تاریخی داشتن بسیاری از مباحث است.

مجموعه کتاب صوتی شبهای پیشاور برگرفته از کتاب «شهابی درشب» است که بصورت یک گفتمان رادیویی در ۹ قسمت درآمده و منتشر شده است، گفتمانی بین یکی از بزرگان شیعه به نام سید محمد سلطان الواعظین شیرازی با گروهی از بزرگان و عالمان اهل سنت در طول ۱۰ شب نمایش رادیویی «شب های روشن» با نگاهی به کتاب «شب های پیشاور» ساخته شده که شامل مناظرات مرحوم سلطان الواعظین شیرازی با علمای اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان است.

کتاب صوتی شبهای پیشاور

اجازه نامه سلطان الواعظین از بزرگان

حضرات آیات عظام: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، حاج شیخ عبداللّه مامقانی، آقا ضیاءالدین عراقی، حاج سید ابوالقاسم طباطبائی غروی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی.


مستر تیکت | خرید اینترنتی بلیط هواپیما

مستر تیکت | خرید اینترنتی بلیط هواپیما

چگونگی سفر سلطان الواعظین به پیشاور و تشکیل جلسات مناظره

سلطان الواعظین سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرت ها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر می پرداخت و آراء و عقاید حقه شیعه را با ایشان مطرح می ساخت.

او سفرهایی را به مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و هندوستان انجام داد، و مهمترین آنها - که مناظره معروف او در آن تحقق یافت و باعث شهرت وی گشت - سفر به پیشاور بود. ایشان در ربیع الاول سال ۱۳۴۵ ه.ق که تنها ۳۰سال از عمرشان می گذشت، پس از سفر به عتبات و استعانت از سلطان الاولیاء حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام راهی هندوستان شد.

در کراچی، بمبئی، لاهور، پنجاب، حیدرآباد و بسیاری نقاط دیگر هند مورد استقبال و احترام مسلمان ها و غیر مسلمان ها واقع شد و جلساتی از بحث و مناظره را برقرار کرد. بعد از آن ایشان را به دهلی نو دعوت کردند و جلسه مناظره با عده ای از علمای هند را بر ایشان فراهم ساختند. در بعضی از این جلسات که در دهلی انجام می شد، رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی نیز شرکت می کرد.

بعد از این جلسات سلطان الواعظین به دعوت محمد سرورخان که از متنفذین خاندان قزلباش هندوستان به شمار می رفت، برای سخنرانی و خطابه راهی پیشاور شد. این مجلس با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و حومه آن و نیز عده ای از علمای فریقین- شیعه و سنی - در امام باره- حسینیه - مرحوم عادل بیک برقرار شد.

سلطان الواعظین در این جلسات مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. در پایان یکی از این سخنرانی ها دو تن از علمای کابل نزد سلطان الواعظین آمده و تقاضا می کنند در ارتباط با سخنان او با ایشان مناظره کنند. این دو نفر به نام های حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام از آن شب به بعد، پس از نماز مغرب و عشاء در حضور جمع زیادی از علما و رجال و مردم شهر، پیرامون مسائل مورد اختلاف با سلطان الواعظین به گفتگو می نشستند.

این جلساتِ پرشور که از شب جمعه ۲۳ رجب ۱۳۴۵ ه.ق شروع شد، تا ده شب به طول انجامید.  جلسه مناظره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا ۶ یا ۷ ساعت و گاهی نیز تا اذان صبح ادامه می یافت.

کتاب صوتی شبهای پیشاور

کتاب صوتی شبهای پیشاور مباحثات مسائلی از قبیل :

دلالت آیات و روایات بر مقام شیعه،
عقاید فرق مختلف شیعه،
ظلم و ستم خلفا در طول تاریخ نسبت به شیعه،
مذاهب اربعه اهل سنت،
احادیث مختلف در فضیلت حضرت امیر (علیه السلام)،
دلالت آیات مختلف بر شأن و منزلت حضرت امیر (علیه السلام)،
مسأله سقیفه،
شوری سقیفه،
بدعت های معاویه،
قیام و شهادت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)
و بسیاری از مباحث تاریخی و اعتقادی دیگر مطرح شده است.

استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از کتب و منابع اهل سنت می باشد، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع روائی و تفسیری عامه است. این احاطه تا جایی است که در برخی موارد موجب حیرت علمای اهل سنت حاضر در مجلس می شود و تحسین ایشان را برمی انگیزد. به راستی حضور ذهن و قدرت حافظه ایشان در ذکر منابع و کتب مختلف برای یک مطلب، حیرت انگیر است.

در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس به مذهب حقه تشیع مشرف شدند؛ ولی آنچه ثمره جاوید این مناظره پر ارج به شمار می آید، همان کتاب ارجمند «شبهای پیشاور» است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تاریخی
برچسب‌ها: مطالب جالب وخواندنی دینی تاریخی

تاريخ : سه شنبه 16 / 9 / 1399 | 18:2 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.