ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

عملیات های مهم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

عملیات های مهم

بیت المقدس ۷ مقاومت و ایستادگی سربازان امام در برابر رژیم بعث

 پس از باز پس گیری فاو، ارتش بعثی عراق ظرف هشت ساعت شلمچه را پس گرفت؛ از دست دادن شلمچه برای رزمندگان بسیجی، سپاهی و جهاد سازندگی بسیار دردناک بود؛ از همه بیشتر تک موفق عراق و بازپس ستاندن شلمچه فرماندهان جنگ را در شوک فرو برد؛ زیرا دستاوردهایی که ظرف سه ماه در جنگ خونین و شبانه روزی در عملیات های کربلای پنج و هشت حاصل شده بود، ظرف چند ساعت از بین می رفت.

فرماندهان ارشد جنگ، توانسته بودند بیش از ۶۰ هزار نفر از نیروهای مردمی، پرسنل سپاه و کمیته های انقلاب اسلامی را از آذرماه سال ۱۳۶۵ تا فروردین ماه سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در قالب دو اعزام بزرگ «سپاهیان محمد صلی الله علیه و آله و سلم و سپاه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» وارد جبهه های نبرد سازند؛ به کارگیری این حجم نیروی انسانی در عملیات های کربلای چهار، پنج و هشت، اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران را برای پایان جنگ تأمین کند؛ روند جنگ از آغازین روزهای سال ۱۳۶۷ هجری شمسی با سقوط فاو در روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم فروردین ماه و شلمچه ظرف هشت ساعت در چهارم خردادماه آن سال، تا حدودی ترازو را به نفع رژیم بعث سنگین می کرد.

 

سرانجام عملیات بیت المقدس هفت با رمز «یا أَبا عَبدِ اللهِ الحسین» علیه السلام در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۲۳ خردادماه سال ۱۳۶۷ هجری شمسی (مطابق با ۲۸ شوال سال ۱۴۰۸ هجری قمری و برابر با ۱۳ ژوئن سال ۱۹۸۸ میلادی) در منطقه عمومی شلمچه آغاز شد.

عملیات تا نزدیک ظهر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت و اکثر یگان های عمل کننده به اهداف اولیه خود در پنج ضلعی و کانال پرورش ماهی رسیدند. ولی پاتکهای سنگین یگان های ارتش تا بن دندان مسلح عراق، افت شدید استعداد پرسنلی بر اثر تلفات سنگین در حین عملیات، ضعف شدید یگان های آمادی در رساندن آب و مهمات به خطوط درگیری و نیز گرمای بی سابقه هوا در منطقه، سبب شد که این نبرد تا حدودی متوقف شود؛ یکی از نکات مثبت این عملیات، اسارت افرادی همچون فرماندهی تیپ ۴۲۹ پیاده ارتش عراق بود؛ زیرا وی بعدها در جریان بازجویی ها، از آماده شدن ارتش بعثی عراق برای بازپسگیری جزایر مجنون در آینده نزدیک خبر داده بود.

اگرچه عملیات بیت المقدس هفت با هدف باز پس گیری شلمچه طرح‌ریزی و اجرا شد. زیرا پس از سقوط فاو باید بر استحکام خطوط پدافندی این منطقه راهبردی افزوده می‌شد و یا یک تک مختل کننده در منطقه اجرا شد تا بتوان سازمان رزم دشمن را بر هم زد و یا عملیات آنان را به تأخیر انداخت.

به هر حال، عملیات بیت المقدس هفت علی‌رغم دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در صحنه جنگ، آخرین اقدام آفندی نیروهای مسلح در جنگ تحمیلی بود و رزمندگان اسلام شرایط حقیقتاً نابرابر چه از لحاظ استعداد پرسنلی و چه از لحاظ مسائل لجستیکی هرگز کم نگذاشتند و در نهایت شجاعت و شرافت تا آخرین قطره خون در خاک مقدس شلمچه در رکاب امام عاشورایی خود در کربلای خمینی برای دفاع از حریم اسلام و جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کردند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
برچسب‌ها: بیت المقدس 7 مقاومت و ایستادگی سربازان امام در برابر رژیم بعث ،جزایر مجنون، خاک مقدس شلمچه ،دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران ،دفاع از حریم اسلام ،عملیات بیت المقدس هفت ،فرماندهان ارشد جنگ

تاريخ : چهار شنبه 19 / 8 / 1399 | 17:35 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.