حکایت سامری در قرآن
در چهار سوره از قرآن کریم داستان سامری بازگو، یا به آن اشاره شده است(147)، اما، با توجه به اینکه، در سوره طه، این داستان با تفصیل بیشتری آمده است ابتدا، آیات مرتبط با داستان سامری را از این سوره مبارکه نقل می کنیم و پس از آن، یک یدو آیه، از سوره های دیگر که به وسیله آنها، این داستان کاملتر می شود ذکر خواهیم کرد و پس از آن، این حکایت عبرت آموز را به صورت کامل با توجه به روایات، بازگو خواهیم کرد.
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
گوساله سامری (بت پرستی بنی اسرائیل)
یکی از حوادث عبرت آموز تاریخ بنی اسرائیل که بدعاقبتی یکی از بهترین یاران حضرت موسی (علیه السلام) و به نام سامری و انحراف گروه زیادی از قوم آن حضرت و مجازات شدید آنها
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
مهمان حضرت ابراهیم (علیه السلام)
یکی از داستان های شنیدنی زمان حیات حضرت ابراهیم (علیه السلام)، داستان مهمانی ناخوانده است که حضرت ابراهیم (علیه السلام) ایمان آوردن او را شرط قبول و پذیرایی از او قرار دادند و او ناامیدانه از خانه حضرت ابراهیم دور شد اما، وحی الهی، این مهمان را به خانه آن حضرت برگرداند و زمینه ایمان او را فراهم آورد.
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
انحراف کنعان، پسر نوح
پس از قابیل، کنعان فرزند نوح در میان منحرفان از خاندان انبیاء شهرت فراوان دارد. جریان فرزند نوح در آیات 40، 42، 43 و 45 تا 47 سوره هود چنین بیان شده است:
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
نکات اخلاقی
نکته اول
از ظاهر آیات مربوط به داستان قابیل بدست می آید و در روایات هم به روشنی بیان شده است که علت اصلی تصمیم قابیل به کشتن برادرش، حسد شدید، نسبت به او بود. یعنی منشأ این گناه بزرگ و اینکه
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
حواء برای آدم فرزند پاکی آورد(118). هفت روز، پس از ولادت این فرزند، بر آدم وحی شد که این فرزند هبه ای از سوی من به توست. پس او را هبةالله نام بگذار(119). او هم چنین کرد، حضرت آدم، به فرمان
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
قابیل در روایات
آنچه ذکر شد همه آن چیزی است که در قرآن کریم درباره داستان این دو فرزند آدم (علیه السلام) آمده است اما در روایات معصومین (علیه السلام) در این باره نکاتی بیان شده است که برخی از زوایای نامعلوم این جریان را روشن می سازد(97).
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
قابیل (اولین انسان بدفرجام)
پس از ابلیس، اولین مخلوقی که سرانجامی نامطلوب داشت یکی از فرزندان حضرت آدم (علیه السلام) بود. انحراف فرزند اولین پیامبر الهی، اولین انحراف در خاندان انبیاست که مایه شگفتی بسیار است.
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
فرجام نیک و بد ( عاقبت به خیری و عاقبت به شری ) (۲)
فصل چهارم : عوامل فرجام بد در مقدمه بحث به این نکته اشاره داشته باشیم که در بحث عاقبت به خیری و عاقبت به شری ۴ حالت داریم که عاقبت خوانده می شوند:۱- برخی بدند و این بدی را ادامه می دهند و همانگونه می میرند.۲- برخی بدند ولی از راه بد باز می گردند، و خوب می میرند.۳- برخی خوبند، این خوبی را ادامه می دهند و خوب هم می میرند.۴- برخی خوبند، این راه را گم می کنند و بد می میرند.در این قسمت عواملی که موجب فرجام بد و سوء عقوبت می شود را مطرح می نماییم :
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت


مدت عبادت ابلیس
امیرمؤمنان (علیه السلام) در این خطبه، خطاب به مردم می فرمایند: شیطان قبل از انحرافش، سابقه شش هزار سال عبادت داشت در حالیکه دانسته نشد مراد از سال در اینجا، سال های دنیاست که 365 روز است یا سال های آخرت است که طبق آیه 4 سوره معارج هر روزش، معادل پنجاه هزار سال دنیاست.
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
عبرت های داستان ابلیس
امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 236 نهج البلاغه (خطبه قاصعه) به اهمیت جریان شیطان و عبرت آموزی بودن داستان او، برای مؤمنان پرداخته اند و به این نکته تاکید کرده اند که این جریان هشداری به همه مؤمنان است تا مراقب باشند به بلائی که شیطان گرفتار آمد، مبتلا نشوند چون امتحان الهی اختصاص به شیطان ندارد و هرکس دیگر هم، صفاتی مانند شیطان داشته باشد از بهشت محروم خواهد شد.


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت


ابلیس در قرآن کریم
قرآن کریم دست کم پانزده بار جریان بدعاقبتی ابلیس را یادآور شده است و منشأ آن را برای مؤمنین بیان کرده است. از میان آیات قرآن کریم، آیات سوره حجر با تفصیل بیشتری جریان انحراف ابلیس را بیان فرموده است. در آیات 26 تا 42 این سوره مبارکه چنین آمده است:


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
فصل اول: بدعاقبتان و خوش عاقبتانی از دوران حضرت آدم (علیه السلام)
تا حضرت ابراهیم (علیه السلام)
اولین بدعاقبتان عالم
اولین داستان مربوط به حسن عاقبت و سوءعاقبت با آفرینش اولین انسان بر روی زمین آغاز شد در زمان حضرت آدم (علیه السلام) دو عبرت تاریخی رخ داد که در تاریخ همه بشریت به راحتی نمی توان نمونه ای مانند آن ها را یافت.ابلیس (خوش سابقه ترین بدعاقبت)
اولین، درس آموزترین و عبرت انگیزترین داستان در میان داستان های بدعاقبتان عالم، داستان سوءعاقبت ابلیس است که در مقدار عبادت و مقامات معنوی، گوی سبقت را ربوده بود و سرانجام به یکی از پلیدترین مخلوقات خدا تبدیل شد و کار او به جائی رسید، که به ما دستور داده شده است که، از شر وساوس او به خدای متعال پناه ببریم.
شاید بتوان گفت: ابلیس بدعاقبت ترین مخلوق خداست چرا که در همه انحرافات عقیدتی و رفتاری و همه خطاها و انحراف های عالم نقشی اساسی دارد و شاید نتوان گناهی در عالم پیدا کرد که به نحوی شیطان در او تأثیری بسزا نداشته باشد و نقش ابلیس در همه این انحرافات، نقشی آگاهانه و مغرضانه است.
از دلایل دیگر، بر اینکه، شیطان در اوج پلیدی قرار دارد این است که او، خود، از خدا خواسته است که این قدرت را داشته باشد که همه مردم را منحرف کند و انتقام رانده شدن خود را، از خدای متعال بگیرد.


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت


بخش دوم: نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت
مقدمه
یکی از بالاترین دلایل امکان سوءعاقبت و احتمال انحراف برای همه، حتی کسانی که هم اکنون در صراط مستقیم قرار دارند وقوع آن، درباره افرادی است که روزی ایمانی قوی داشتند و یکی


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت


حسن عاقبت مهمترین حاجت مؤمنین
عموم مؤمنین، معمولا بهترین دعا را برای خود و دیگران، دعای برای حسن عاقبت می دانند و از دیگران برای آن درخواست دعا می کنند، این دعاها و نگرانی ها، ریشه در کلام و خواست های معصومین (علیه السلام) دارد و به پیروی از برخی صالحان و عالمان دینی است. معمولا، عالمان عامل، هر چه مقام معنوی شان بالاتر می رود، نگرانی شان از سوءعاقبت بیشتر و قوی تر می شود. نقل این عبارت از استاد بزرگ اخلاق علامه آیت الله مصباح یزدی(مدظله العالی) رواست که می فرمایند:
یکی از بزرگان علمای اخلاق در شب بیست و سوم، آخر شب، بعد از احیاء می گفت: خدایا من در جوانی از تو مقامات توحیدی می خواستم حالا که پیر شده ام و پایم لب گور است از تو می خواهم که من را مسلمان بمیرانی(89).
همچنین جا دارد در اینجا این خاطره را از مرحوم آیت الله اشراقی (داماد امام خمینی(رحمةالله) نقل کنیم که آن را در مصابحه ای در سیمای جمهوری اسلامی نقل می کردند. ایشان می گفت:
روزی با امام خمینی(رحمةالله) قدم می زدیم. من از ایشان پرسیدم، اگر تنها، یک حاجت از خدا بخواهید چه می خواهید؟ امام خمینی(رحمةالله) سؤال را به من برگرداندند و فرمودند: شما چی؟ من عرض کردم: من همه معارف بلند الیه را می خواهم، سپس از ایشان پرسیدم: شما، چه می طلبید؟ فرمودند: خوب، معلوم است حسن عاقبت را می خواهم.
بهمین دلیل است که وقتی از مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(رحمةالله) می پرسند: بالاترین حاجت شما چیست؟ می فرماید: حسن عاقبت(90).
و این خاطره هم از جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای قرائتی(حفظه الله) زیباست که می گویند:
یکی از آن خاطرات که بسیار درس آموز است از برادر عزیزم مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج آقا محمدخانی بود که می گفت: من زمانی در حرم امام رضا (علیه السلام) بودم دیدم سه نفر از علماء در حال نماز و عبادتند تصمیم گرفتم از آنها سؤال کنم که شما در سن هشتاد سالگی اگر بدانید یک دعای مستجاب دارید چه دعائی می کنید؟ به خدمت آن سه عزیز بزرگوار رفتم این سؤال را تکرار کردم بالاتفاق همه فرمودند: ما دعا می کنیم که خداوند عاقبت ما را ختم به خیر نماید(91).


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
عدم تعارض عصمت و نگرانی از سوء عاقبت در برابر این گونه سوالات، پاسخ های گوناگونی مطرح شده است که از جمله آنها می تواند این باشد که علم ما به عصمت این بزرگواران، نتیجه استدلالی عقلی برگرفته از حکمت الهی یا مفاد دلائل نقلی است. بر اساس این گونه شواهد می توانیم عصمت زوال ناپذیر آنها را از پیش بدانیم. اما این گونه پیش بینی ها، به معنای فقدان زمینه های اختیاری دوری از گناه در آنان نیست و لازمه آن، این نیست که این بزرگواران در سر دو راهی های تعارض شهوت و غضب با ایمان و فطرت قرار نمی گیرند و نیاز به مجاهده های اختیاری سخت با نفس خویش ندارند
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
د) راز نگرانی معصومین
همانطور که قبل از این یادآور شدیم در مورد غیرمعصومین این گونه حاجات، شگفتی چندانی ندارد. شگفت آور این است که در میان مناجات ها و دعاهای معصومین (علیه السلام) این گونه عبارت یافت می شود.
البته اینگونه تعبیراتی گاهی، برای تربیت مؤمنین است اما، حال امامان معصوم و سیاق عبارات در بسیاری از دعاها با هدف تربیتی بودن صرف، قابل جمع نیست، بویژه در دعاهایی از معصومین (علیه السلام) که خود به لحاظ روحی و روانی تحت تأثیر دعا هستند و به لحاظ جسمانی هم، از متن دعا، تأثیر می پذیرند. مثلا در جائیکه امامان معصوم در حال دعا، شدیدا، گریه می کنند یا رنگ چهره آنها متغیر می شود و یا در اثر حال مناجات، بیحال می شوند، نمی توان گفت: صرفا، در مقام درس آموزی به دیگران هستند و به شخص ایشان ارتباطی ندارد و در جایی که با ضمیر متکلم وحده، حال و صفاتی را به خود نسبت می دهند قطعا مراد آنها، تنها تربیت دیگران نیست.
در چنین مواردی، نگرانی و دل واپسی پیامبران الهی و امامان معصوم با این سؤال روبروست که در مباحث کلامی با ادله عقلی و نقلی عصمت زوال ناپذیر پیامبران و امامان را اثبات کرده ایم و لازمه این عصمت یقینی، حسن عاقبت یقینی معصومین (علیه السلام) است. با وجود چنین عصمتی، احساس این گونه ناامنی در معصومین (علیه السلام) چه توجیهی دارد؟! این سؤال همانند سؤالی است که درباره ترس و نگرانی این معصومین (علیه السلام) از عذاب الهی و استغفار و گریه های آنان مطرح است.
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
ج) امام سجاد (علیه السلام) و اندیشه سوءعاقبت
اندیشه سوءعاقبت در چهارمین امام شیعیان حضرت علی بن الحسین زین العابدین (علیه السلام)، هم از نشانه های اهمیت توجه به مسأله عاقبت و به معنای امکان ذاتی سوء عاقبت برای هر انسانی است که از مقاماتی معنوی برخوردار است. این امام بزرگوار در دعای ابوحمزه ثمالی می گویند:
اللهم انی أسئلک ایمانا لاأجل له دون لقائک احینی ما احییتنی و توفنی اذا توفیتنی علیه و ابعثتنی علیه(85) (بارالها ایمانی، عطا فرما که پایانی جز به دیدار تو نداشته باشد و مرا با آن زنده بدار و با آن بمیران و مرا با آن محشور فرما).
از همین امام معصوم در دعای مکارم الاخلاق می خوانیم
اللهم اختم بعفوک اجلی و حقق فی رجاء رحمتک املی (بارالها پایان راهم را، با بخششت همراه کن و آرزوی مرا در امید رحمتت برآورده ساز).
به جهت اهمیت این موضوع است که سفارش شده است، برای اینکه این امان تا لحظه مرگ باقی بماند پس از عرضه باورهای دینی خود به درگاه الهی و اعتراف به آنها از خدای خود بخواهید که این ایمان و اعتراف تا هنگام مرگ برایتان باقی ماند و هنگام فرا رسیدن مرگ، فریادرس شما باشد و برای این منظور این دعا را بخوانید:
اللهم یا ارحم الراحمین، انی اودعتک یقینی هذا، و ثبات دینی، و انت خیر مستودع، و قد امرتنا بحفظ الودائع، فرده علی وقت حضور موتی(86).
(بارالهات ای بخشنده ترین بخشنده ها، من این یقین و پایداری ایمانم رابه تو می سپارم که تو بهترین امانتداری و به ما فرمان دادی که امانت ها را حفظ کنیم پس آن را هنگام فرا رسیدن مرگم به من برگردان).
از جمله همین تعبرات، عبارتی است که در دعای عالیة المضامین آمده است: اللهم اول حاجتی الیک... و یمیتنی اذا امتنی علی طاعتهم(87) اولین حاجتم به سوی تو این است که... و هنگامی که از دنیا می روم با، حال طاعت ایشان (پیامبر و اهل بیتت آن حضرت (علیه السلام) بروم.
ظاهر عبارت فوق این است که مرگ با حسن عاقبت و در حال ایمان و انقیاد باید یکی از بالاترین و مهمترین حاجات مؤمن باشد چنانکه یکی از بالاترین حاجات امام معصوم (علیه السلام) در این دعاست چون اول بودن حاجت در اینجا قطعا، به دلیل اهمیت آن است وگرنه، حاجات مربوط به حیات دنیوی به لحاظ ترتیب زمانی شاید بر حاجتی که به هنگام مرگ باید روا شوند، مقدم باشند اما، باید توجه داشت که حسن عاقبت به ظاهر، مربوط به هنگام مرگ است اما با توجه به علل و ریشه های آن، مربوط به همه دوران زندگی دنیوی انسان است.
موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت


امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز به مانند پدر بزرگوارشان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) از آینده خویش به شدت نگران بودند. گریه ها و ناله های امام مجتبی (علیه السلام) از آینده خویش، و اظهار ناراحتی های شدید آن حضرت از احتمال گرفتار شدن به آتش جهنم، به گونه ای بود که گاهی برادر بزرگوارشان امام حسین (علیه السلام) به ایشان دلداری می دادند از جمله نقل شده است:
همانا او، (امام حسن مجتبی (علیه السلام) در حال احتضار ناله و گریه شدیدی کرد، به گونه ای که (امام) حسین (علیه السلام) به ایشان گفتند: ای برادر من، این ناله و این گریه برای چیست؟! و حال آنکه، همانا، به سوی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و به سوی پدرت و عمویت جعفر و فاطمه و خدیجه می روید و به تحقیق، جد شما به شما فرمود که همانا، آقای جوانان اهل بهشتید. شما سوابق (نیکوی) بسیاری دارید، همانا، شما پانزده بار پیاده به حج رفتید و دو بار اموال خود را در راه خدا تقسیم کردید، چه کردید و چه کردید.
امام حسین (علیه السلام) همینطور فضائل اخلاقی ایشان را شمردند، اما، به خدا قسم، سخنان امام حسین (علیه السلام) تنها، بر گریه و ناله ایشان افزود، سپس (امام حسن (علیه السلام) فرمود: ای برادر من، آیا من به سوی وحشتی عظیم و امری بزرگ نمی روم که تاکنون، بسوی مانند آن نرفته ام؟! من نمی دانم، آیا نفس من به سوی آتش می رود و باید به او تسلیت بگویم یا به سوی بهشت می رود و باید به او تبریک بگویم(84).


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت


فصل پنجم: نگرانی امامان معصوم (علیه السلام) و عالمان دینی از سوءعاقبت
أ) نگرانی امیرمؤمنان (علیه السلام) از سوء عاقبت
یکی از شگفت انگیزترین نگرانی ها از سوءعاقبت، نگرانی کسی است که به فرمایش پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم)، ایمان، با گوشت و خون او آمیخته است(80)، جانشین و وصی پیامبر است و در شب معراج پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) صدای خدا را با لحن زیبای او می شنوند(81) اما، آنگاه که پیامبر، خبر کشته شدن، در ماه مبارک رمضان و در حال نماز را به آن حضرت می دهند با نگرانی می پرسند: و ذلک فی سلامه من دینی؟ و پیامبر برای رفع نگرانی ایشان می فرمایند: فی سلامه من دینک(82)
اما، در عین حال، محتوای مناجات های امیرمؤمنان به روشنی نشان می دهد که تا لحظه مرگ، هیچگاه خود را در امان ندیدند. عبارت فزت و رب الکعبة ایشان در هنگام ضربت خوردن در صبح روز نوزدهم ماه رمضان، بدین معناست که تا آن زمان در انتظار لحظه ای بوده اند که نجات و امان خود را در آن میدیدند و گویا، ضجه هایشان در نخلستان های کوفه برای نگرانی از این لحظه بوده است و اگر چون مار گزیده به خود می پیچیدند و به دنیا خطاب می کردند یا دنیا، یا دنیا، الیک عنی، ابی تعرضت(83) شاید به دلیل همین نگرانی بوده است و این عبارات، در واقع، تنها، خبری از امان نبودن مثل علی (علیه السلام) از فریب های دنیا نبوده بلکه نهیبی بود از سوی علی (علیه السلام) به نفس خویش، که نکند فریفته جلوه گری های دنیا شود و جایگاه عظیم خود را فراموش کند و از کمبود توشه و دوربودن راه و خطیر بودن مقصد غافل گردد.
آنجا که عقاب پر بریزد - از پشه لاغری، چه خیزد


موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسبها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت